Uudelleensyntyminen

Kello

Petteri osti antiikkikellon, jonka soittoa kaikki eivät kuulleet. Myyjän mukaan äänen kuulijat pääsisivät osaksi suurta onnea. Kotona Petteri huomasi, että viisarit etenivätkin vastapäivään. Vaikka myyjä oli kieltänyt koskemasta kellon koneistoon kirouksen uhalla, päätti insinööri kokeilla onneaan.

Koneisto jumittui ja kello päätyi korjaajalle. Se oli poissa niin kauan, että Petteri oli jo unohtanut myyjän taikauskoiset varoitukset. Kotona kirottu kapine ei kuitenkaan lyönyt suinkaan enää onnea omistajalleen. Petteri muuttui ensimmäisestä kumauksesta lähes kuuroksi, toisesta pahoinvoivaksi, kolmannesta sokeaksi ja neljäs vei hänen järkensä.

Tytär, joka ei alunperinkään ollut kuullut kellon soittoa, potkaisi kelloa pelästyttyään isänsä käyttäytymistä. Koneisto jumittui ja Petteri palasi järkiinsä.

Taustoja juonityypistä uudelleensyntyminen

Creative writing -sivusto, jota olen mieluusti lainaillut tausta-aineistokseni, näkee tarinatyyppiryhmän Christopher Bookerin määrittelemän  “uudelleensyntyminen” vapaasti käännettynä seuraavasti: sankari joutuu pimeän magian loukkuun, aluksi uhka vaikuttaa siirtyvän ja unohtuvan, pelätty tapahtuu ja lopulta joku pelastaa päähenkilön.

Juonityyppinä uudelleensyntyminen vaikuttaa toisaalta ehkä laimeimmista tarinatyypeistä ja toisaalta saattaa olla se vaikuttavin – jokainenhan meistä tarvii apua edes joskus?

Tarinatyypin suurimpia riskejä ovatkin päähenkilön täydellinen passiivisuus ja uhreuttaminen. Onkin hyvä kysymys, tulisiko tätä tarinaa kirjoittaa vai kirjoittaa se uudestaan niin, että se kerrotaan lopun pelastajan näkökulmasta.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s